Maak kennis met Google Adwords
Online marketing wordt steeds belangrijker en Google AdWords is een belangrijke speler in deze markt. We geven u graag een korte rondleiding en laten u kennis maken met de mogelijkheden.
U zult ongetwijfeld wel eens hebben gehoord van Google AdWords of er een keer iets van hebben gezien zoals een advertentie boven of onder de zoekresultaten op Google. Door de jaren heen zijn er steeds meer mogelijkheden van adverteren toegevoegd aan Google AdWords om nog meer klanten richting een website te leiden.
AdWords in Google Zoeken
AdWords in Google Zoeken is een bekende vorm van adverteren met Google en bekend bij de meeste gebruikers van de Google-zoekmachine. De advertenties van Adwords staan boven- en onderaan de normale/organische zoekresultaten. Zie afbeelding.
Op deze manier kunt u met uw website, tegen betaling, een goede positie behalen op bepaalde zoekwoorden. Als u een jonge website heeft en/of (nog) geen goede posities heeft in de organische zoekresultaten of simpelweg meer bezoekers wilt ontvangen op uw website is Google AdWords een zeer geschikt medium.
Om met uw website aanspraak te maken op de Google AdWords-posities dient u een AdWords-campagne te starten. Voor het aanmaken van een campagne meld u zich eerst aan bij AdWords (www.google.nl/adwords/), daarna kunt u aan de slag. U dient een aantal algemene gegevens in te vullen zoals locaties, talen en budgetten. Als de gegevens zijn ingevuld zult u zoekwoorden en advertenties aan moeten maken. Hoe de campagne het beste kan worden vormgegeven is per website/bedrijf verschillend, wilt u hier tips over kunt het beste contact met ons opnemen.
"De kunst is om de beste positie te krijgen tegen een zo aantrekkelijk mogelijk bod."
Voor de zoekwoorden dient u een standaard of specifiek bod per klik op de geven. De prijs per klik en de daarmee te behalen positie is afhankelijk van de populariteit van, en concurrentie op, het zoekwoord. Uw bod wordt afgezet tegen de advertenties en het bod van andere websites, op basis van de biedingen bepaald AdWords op welke posities de websites worden getoond. De kunst is om de beste positie te krijgen tegen een zo aantrekkelijk mogelijk bod. Zo kan een positie 1 stukken dubbel zo duur zijn dan positie 2, maar met dezelfde klik-resultaten. In dat geval zou u beter kunnen kiezen om tegen een goedkoper tarief op positie 2 te staan.
Google's Displaynetwerk
Naast het adverteren tussen de zoekresultaten van Google is het ook mogelijk om via Google’s Displaynetwerk op allerlei websites, die zijn aangesloten bij Google, te adverteren. Bij deze vorm van adverteren kunnen er ook afbeeldingen, Flash- en HTML5-animaties en video’s worden gebruikt om de bezoekers over te halen uw website te bezoeken.
Bij het maken van de advertenties is het belangrijk dat u rekening houdt met de verschillende formaten die u kunt aanbieden aan de websites. De formaten lopen hierbij uiteen van beeldvullend tot postzegelformaat. Daarnaast dient u ook rekening te houden met de weergave op smartphones met kleine(re) schermen.
Om te bepalen op welke websites uw advertentie worden getoond kunt u allereerst een doelgroep definiëren op basis van interesses, leeftijd, geslacht en type websites. Daarnaast kunt u ook een website uitsluiten als er slechte resultaten worden behaald bij de specifieke website.
Bij deze vorm van adverteren kunt u een bod op te geven per klik (CPC), maar ook per duizend vertoningen (CPM). Afhankelijk van uw doelstelling kiest u de best passende optie. Is de campagne gericht op branding, dan kiest u voor CPM. Richt u zich op het verkopen van uw product(en), dan kiest u voor CPC.
Google Shopping
Relatief nieuw in Google Adwords is de vorm Google Shopping. Afhankelijk van de zoekterm ziet u dit bovenaan in de zoekresultaten. Dit is uitermate geschikt voor webshops want naast de productnaam en prijs wordt ook een afbeelding getoond wat erg opvalt.
Om gebruik te maken van Google Shopping dient u een Google Merchant account te maken en te koppelen aan Google Adwords. In het Merchant-account kunt u producten toevoegen middels een XML-bestand waar de producten in staan vermeld vanuit uw webshop. Als de producten zijn toegevoegd in het Merchant-account kan er in Google Adwords een Shopping-campagne worden gestart.
In Google Adwords kunt u de producten onderverdelen in groepen en per groep een budget per klik (CPC) opgeven.
Online marketing van Acceleratic
Acceleratic heeft sinds 2011 succesvolle online marketingcampagnes opgezet voor grote en kleine bedrijven. Wilt u ook gebruik maken van onze kennis en meer informatie over Google Adwords? Neem dan contact met ons op, u kunt ons bereiken via 0184-785274 of info@acceleratic.nl.