Succesvol adverteren op Facebook, hoe en waarom?

Door te adverteren via Facebook kunt u een grote groep potentiele klanten bereiken, en dat op een zeer gerichte wijze. Hoe en waarom uw bedrijf succesvol kan adverteren op Facebook? Dat leggen we u graag uit.

Er zijn tegenwoordig tal van manieren om te adverteren op het internet. Google AdWords is één van de bekendste, maar adverteren op Facebook wordt steeds populairder. Facebook heeft alleen al in Nederland miljoenen gebruikers en die kunnen allemaal worden bereikt via een advertentie. Daarnaast heeft adverteren op Facebook als groot voordeel dat er ook “targeting” worden aangeboden waarbij een advertentie alleen wordt getoond aan specifieke gebruikers. Daarmee wordt het adverteren nog meer gericht op de gewenste doelgroep.

Voor- en nadelen

De voordelen zijn te vinden in het grote netwerk van Facebook (veel gebruikers) en de informatie die Facebook heeft over deze gebruikers waardoor er zeer gericht geadverteerd kan worden. Er kunnen (1) veel mensen worden bereikt en (2) gericht op de gewenste doelgroep.

Het adverteren op Facebook kan ook op diverse manieren met verschillende resultaten. Wilt u bijvoorbeeld uw Facebook-pagina promoten, een specifiek bericht of juiste uw website? Het kan allemaal. En, in tegenstelling tot Google Adwords, er kunnen ook afbeeldingen worden toegevoegd. Het gebruik van afbeeldingen versterkt uw advertentie.

Een nadeel kan zijn dat de vele gebruikers van Facebook voornamelijk jong zijn, wat mogelijk uw doelgroep niet is. En daarnaast, als u zakelijk wilt adverteren kan het ook minder effect hebben omdat Facebook geen platform is waar veel zaken wordt gedaan.

Niet geheel onbelangrijk is het adverteren op Facebook een relatief goedkope manier om adverteren en exposure te vergaren. Er kan bijvoorbeeld voor €0,25 per klik (CPC) naar uw website worden geadverteerd gericht op een belangrijke doelgroep, in vergelijking met Google Adwords ligt het tarief van CPC in veel gevallen lager.

Voordelen:

  • Gericht adverteren (targeting)
  • Bereik veel mensen
  • Relatief goedkoop
  • Afbeelding bij advertentie
  • Diverse manieren om te adverteren

Nadelen:

  • Lastig(er) om (veel) ouderen te bereiken
  • Zakelijk minder aantrekkelijk

Gericht adverteren (targeting):

Targeting is een sterk middel om gericht te adverteren met Facebook. Facebook weet veel over zijn leden en dit kan bij het adverteren goed gebruikt worden. Naast wat algemene zaken zoals locatie, leeftijd, geslacht en talen die voor zich spreken, kan er ook gericht worden op interesses en gedrag van de Facebook-gebruikers.

Interesses: Facebook kan u helpen specifieke doelgroepen te bereiken door te kijken naar hun interesses, activiteiten, de pagina's die ze leuk vinden en vergelijkbare onderwerpen. Combineer interesses om het bereik van u advertentie uit te breiden.

Gedrag: Bereik mensen op basis van aankoopgedrag of -intenties, apparaatgebruik en meer. Sommige gedragsgegevens zijn alleen beschikbaar voor doelgroepen in de VS.

Kosten van adverteren op Facebook

Uiteraard kunt u bij het adverteren op Facebook zelf bepalen wat u maximaal wilt betalen. De kunst is om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten tegen een zo laag mogelijke prijs. De juiste balans vinden is afhankelijk van allerlei factoren zoals de markt, het product en uw doelstellingen.

Voor het instellen van de maximale kosten van uw advertentie kunt u kiezen voor een limiet per dag of een limiet op de looptijd van de advertentie. Er kan op accountniveau een limiet worden ingesteld, zodra dat limiet is behaald worden alle advertenties stopgezet.

Bij de advertentie geeft u aan of u wilt betalen per 1000 weergaven (CPM) of per klik (CPC). CPM is van toepassing als u een Facebook-pagina of Facebook-bericht wilt promoten, CPC wordt gebruikt bij klikken naar uw website.

U kunt zelf de kosten (CPM of CPM) aangeven. Dit kan bijvoorbeeld al voor 10 cent, maar dan is er een kans dat de advertentie van uw concurrent(en) vaker en/of eerder worden getoond. Facebook geeft hierin een advies en een schatting in het resultaat (aantal kliks/weergaven per dag). Het is dus van belang dit goed af te wegen. Wat van een groter belang is, bij het laag houden van de kosten, is het maken van een relevante advertentie voor de gekozen doelgroep.

Een relevante advertentie behaald betere resultaten op de doelgroep waardoor u, in het geval van CPM, minder weergaven nodig hebt om de doelstelling te behalen (bijvoorbeeld likes op een bericht). Zorg en daarom voor dat uw doelgroep zo specifiek nodig is, zo houdt u de kosten het laagst.

Aan de slag

Bent u voornemens te gaan adverteren op Facebook, of doet u dit al maar wilt u graag advies? Dan helpen wij u graag. Acceleratic heeft ervaring in het opzetten van Facebook-campagnes en kan u helpen in het opstellen en instellen van een advertentie en/of bij het kiezen van de juiste doelgroep.

U kunt ons bereiken via 0184-785274 of info@acceleratic.nl

Geschreven door:

Robin de Boer

Specialist/adviseur op het gebied van SEO, SEA, web development en web hosting.